Свјетски дан без дувана, 31. мај
Свјетски дан без дувана, 31. мај 2025. године
Сваке године 31. маја, Свјетска здравствена организација (СЗО), заједно са земљама чланицама и партнерима обиљежава Свјетски дан без дувана. Иницијатива за обиљежавање Свјетског дана без дувана покренута је још 1987. године, чији је циљ ширење свијести о ризицима употребе дувана и упознавање са активностима неопходним за ослобађање људи и друштва у цјелини од дувана и никотинских производа.
Епидемија дувана је једна од највећих јавноздравствених пријетњи с којом се свијет суочио, која према подацима Свјетске здравствене организације узрокује преко 8 милиона смртних случајева годишње у свијету. Од тога више од 7 милиона смртних случајева је посљедица директне употребе дувана и дуванских производа, док је око 1,3 милиона смртних случајева посљедица изложености непушача пасивном пушењу.

Штетни утицаји дувана и дуванских производа на здравље људи су бројни. Пушење представља фактор ризика и узрок низа болести које знатно смањују квалитет живота и доводе до преране смрти. Поред рака плућа, употреба дувана повезана је са оболијевањем од других облика малигнитета, те бројних других болести - кардиоваскуларних, цереброваскуларних, хроничних опструктивних болести плућа, дијабетесом итд. Годинама уназад у Републици Српској, рак душника, бронха и плућа је водећи узрок оболијевања и умирања од рака код мушкараца, а међу првих пет водећих узрока оболијевања и умирања од рака код жена. У 2021. години, у Републици Српској, од рака душника, бронха и плућа је обољело 456 мушкараца и 208 жена.
Свјетска здравствена организација упозорава да не постоје безбједни дувански и никотински производи, безбједан начин и ниво коришћења дуванских и никотинских производа, као ни сигуран ниво излагања њиховом диму/аеросолу.
Ове године тема Свјетског дана без дувана је „Разоткривање привлачноасти: Разоткривање тактика индустрије дуванских и никотинских производа.“ Овогодишња кампања ће се фокусирати на разоткривање тактика које користе дуванска и никотинска индустрија како би учиниле своје штетне производе привлачнијим, јер је један од главних јавноздравствених изазова данас привлачност дувана, никотина и сродних производа, посебно за младе.
Дуванска индустрија свеке године троши милијарде долара на рекламирање својих производа, циљајући најосјетљивије групе попут младих. Привлачењем младих корисника дуванска и никотинска индустрија осигурава дугорочне потрошаче, стварајући нови талас зависности. Дјеца користе електронске цигарете по стопи већој од одраслих, а према подацима из 2022. године процјењује се да 37 милиона младих узраста од 13 до 15 година у свијету користи неки облик дувана. Процјењује се да је 12,5% адолесцената у Европском региону користило е-цигарете 2022. године у поређењу са 2% одраслих. У неким земљама региона, стопе употребе електронских цигарета међу школском дјецом су 2-3 пута веће од стопа пушења цигарета. Постоји више од 16 000 различитих арома електронских цигарета. Ароме се често наводе као разлог за почетак коришћења дуванских и никотинских производа.
Индустрија стално покушава да пронађе нове начине како да ове прозводе учини привлачнијим конзументима, додајући ароме и друге састојке који мијењају њихов мирис, укус или изглед. Дизајн, облици боје и примамљиви окуси стратешки се користе за подстицање конзумирања ових производа, а средства за хлађење и адитиви чине га привлачнијим за употребу нарочито међу младима, повећавајући шансе за наставак коришћења и смањујући могућност престанка. Ове манипулативне тактике у циљу индустријске добити могу допринјети раном почетку пушења или употреби никотина, што може довести до доживотне зависности и озбиљних здравствених посљедица. Конзумација никотина код дјеце и адолесцената има негативне ефекте на развој мозга што може довести до дугорочних посљедица, утицати на способност учења, памћења, изазвати анксиозност и повећати ризик од будуће зависности од других дрога. Изложеност никотину код трудница може негативно утицати на развој фетуса.
Индустрија такође развија производе и тактике оглашавања који су привлачни дјеци и адолесцентима, допирући до њих путем друштвених медија и платформи за стриминг. Садржај маркентишке природе који промовише електронске цигарете, никотинске кесице и производе са загријаним дуваном прегледан је више од 3,4 милијарде пута на друштвеним мрежама.
Циљеви овогодишње кампање су:
- Информисање јавности о томе како тактике дуванске индустрије манипулишу изгледом и привлачношћу дуванских и никотинских производа.
- Заговарање промјене политика:
- мјере за забрану арома и адитива које чине ове производе привлачнијим;
- потпуне забране рекламирања, промоције и спонзорства дуванских производа укључујући и забране на дигиталним платформама;
- регулација дизајна производа и њихових паковања како би били мање привлачни.
- Смањење потражње разоткривањем наведених тактика дуванске индустрије, посебно међу младима.
Припремила: др Слађана Врањеш, Служба за социјалну медицину, организацију и економику здравства
Број отварања: 717
Датум објаве: 30.05.2025.
